Bülent Somay ile Brecht
17 Eylül, 15 Ekim, 19 Kasım, 17 Aralık, 21 Ocak
1. İki savaş arasında eğlenilir mi? Weimar Cumhuriyeti: 1920ler ve 1930lar arası Berlin’in sanat ve kültür ortamı. Kabare, tiyatro, şiir; Brecht’in öncülleri: Karl Valentin ve Erwin Piscator. Seyretmek için: Cabaret (1972).
2. Verfremdungseffekt. Brecht’in tiyatro teorisi. Yabancılaşma ve Yadırgatma kavramlarının felsefedeki ve sanattaki kullanımları. Uzaklaştırma, tarihselleştirme ve gender-bending (toplumsal cinsiyetin ters çevrilmesi). Okumak için: Ernst Bloch, ‘Entfremdung, Verfremdung: Yabancılaşma, Yadırgatma’.
3. Die Dreigroschenoper (Beş Paralık Opera; 1928). John Gay’in Beggar’s Opera’sından (Dilenciler Operası, 1728) çalınmış diyebilir miyiz? Ayrıca Die Dreigroschenroman’a (Beş Paralık Roman; 1928) da bakmak gerekir. İsteyen (Brecht’in hiç sevmediği) filmi de seyredebilir: (Pabst, 1931) https://www.youtube.com/watch?v=xX883eqLBKE.
4. Mutter Courage und ihre Kinder (Cesaret Ana ve Çocukları; 1938/39). Savaşa karşı edebiyatın doruk noktası. 2014 yapımını izlemek isterseniz: https://www.youtube.com/watch?v=AXCUbqtZySs.
5. Kaukasiche Kreidekreis (Kafkas Tebeşir Dairesi; 1944/45). Çocuğun sahibi kimdir; arabanın sahibi kimdir; vadinin sahibi kimdir? Li Qianfu’nun Tebeşir Dairesi oyunundan (MS 14. yüzyıl) çalınmış diyebilir miyiz? Meraklısı için: En sondaki mahkeme sahnesi https://www.youtube.com/watch?v=Q6QlgwXiRZk. Daha da merak eden olursa: Ailenin Ötesi, 2.Bölüm: Üç Anne Sorunu.